2007/10/13

قول للعيد ارجع ياعيد

بجد العيد كل ما الواحد بيكبر طعمة بيتغير
يعنى وانا صغير كنت افرح قوى بالعيدية
بالبدلة الجديدة اللى هلبسها وانا خارج
وانا بعدى على اصحابى انده عليهم اصحيهم
وانا بشترى مسدس "حرب اطاليا" الب بية
ومسدس المية اللى كنا بنخلص علية الخزان
وكان فى مسدس زمان بيعمل شرارة وكان متغطى ببلاستيك
مظنش موجود منة دلوقت خالص
لكن دلوقت وبعد ما الواحد حس انة فى منتصف العمر
مش بيحس بطعم العيد خالص
بعدى على اتنين من اصحابى بصحيهم عشان مروحش لوحدى
بقعد شوية على الناصية اتكلم مع اصحابى
اسلم على اللى رايح واللى جاى
هى دى اللى انا بفرح بيها بس
لما بسلم على الناس
لكن غير كدا كلة عادى
يعنى اللى حصل السنة اللى فاتت هيحصل السنة دى
واللى حصل السنة دى هيحصل السنة اللى جاية
بس النهاردة الصبح وانا داخل اصلى فى النادى اللى عندنا
واحد كبير فى السن اعرفة عديت من جنبية من غير ما اخد بالى منة فقالى هو كل اللى يشترى طقم جديد مبيسلمش على حد
قلتلة الطقم قديم بس باين اللبس اللى عليك جديد
قالى لازم تكون الجلابية جديدة فى صلاة العيد
المهم اللى انا عرفتة واكتشفتة ان اللى فى السن بتاعنا مبيحسش بطعم العيد
الاطفال والكبار بس

3 comments:

عدى النهار said...

كل سنة وإنت طيب

تعرف.. العيد عيد رغم كل شىء لكن يمكن إحنا اللي أحياناً بنكون محتاجين ندور على حاجة تحسسنا بيه حتى لو مجرد حاجة بسيطة تقضى الغرض

:)

عصفور المدينة said...

نص العمر ده اصطلاح جديد أوي انت عجزت ولا إيه يا حودة ده انت لسة بيقولوا عليك مقتبل العمر

المهم ربنا ييسر لك يا سيدي وتتزوج وتخلف وتعيل مع عيالك

كل عام وأنت بخير

Banota said...

فعلاً فرحة العيد راحت منا كلنا الصغير قبل الكبيير بس لسة جو صلاة العيد موجود الحمدلله